Itt vagy: www.gyomro.hu » Hrek » ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ AZ ANYAKÖNYVEZÉSRŐL

ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ AZ ANYAKÖNYVEZÉSRŐL

A JELENLEG HATÁLYOS INTÉZKEDÉSEK ITT ÉRHETŐK EL:

http://www.gyomro.hu/hir/hir.php?i=2019 

2014. július 1-jét követően a papíralapú anyakönyvezést felváltotta az országos rendszerű elektronikus anyakönyv (továbbiakban: EAK).
Ebből kifolyólag anyakönyvi kivonatot csak azokról az eseményekről tudunk kiállítani, melyek az EAK-ban már szerepelnek. A rendszer folyamatos feltöltés alatt van.
Az országos rendszernek és elérhetőségnek köszönhetően anyakönyvi kivonatot az országban bárhol lehet igényelni, attól függetlenül, hogy az esemény hol történt. Amennyiben az adott esemény még nem került rögzítésre az EAK rendszerben, úgy az esemény helye szerinti anyakönyvvezetőt megkérjük, hogy rögzítse azt. Ezt követően pedig, ha a feltöltés teljesült, az országban bárhol kérhető az anyakönyvi kivonat kiállítása.
ANYAKÖNYVI KIVONAT KIÁLLÍTÁSA
Az ügyfél vagy az általa meghatalmazott személy kérhet anyakönyvi kivonatot.
2019. első felétől az anyakönyvi kivonatok kiállításával együtt kérhető egy az anyakönyvi kivonatot kiegészítő többnyelvű formanyomtatvány, melyek kizárólag fordítási segédletként funkcionálnak (jogi értékkel nem rendelkeznek!). Annak a közokiratnak a tartalmát tükrözi és azzal együtt érvényes, melyhez kiállították. A formanyomtatvány kiállítása illetékmentes.
Kivonat kiállításához szükséges iratok:
• érvényes személyazonosító igazolvány/vezetői engedély/útlevél,
• személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya),
• amennyiben meghatalmazás útján kérelmezik a kivonat kiállítását, úgy közokiratban, vagy teljes bizonyító erejű magánokiratba kell azt foglalni (két tanúval ellátva) és eredetiben benyújtani.

HÁZASSÁGBAN ÉLŐ KISMAMÁK, KISPAPÁK RÉSZÉRE
Tájékoztatom azokat a kismamákat, leendő apákat, akik házasságban élnek és gyermeket várnak, hogy a kórházak által kért „friss” házassági anyakönyvi kivonat kiállítása ügyében a kórházak sorra adnak olyan téves tájékoztatást a szülés előtt álló szülőknek, hogy a kórháznak szüksége van a házas kismama – 300 napnál, 30 napnál nem régebbi (kórházanként változó) – házassági anyakönyvi kivonatára.
2014. július 1. napját követően hazánkban Elektronikus Anyakönyvi Rendszer (továbbiakban: EAK) működik, amelyhez minden anyakönyvvezetőnek hozzáférése van országszerte. Az EAK által a már feltöltésre került anyakönyvi események esetében mindig a legaktuálisabbat látja az anyakönyvvezető. Ezért teljesen felesleges a gyermek születése előtt új házassági anyakönyvi kivonatot kiadni.
Azoknak a kismamáknak, akiknek a házasságkötése 2014. július 1. előtt volt, kérjék, hogy házasságkötésüket az EAK rendszerbe rögzítsék. (A rögzítést csak a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezető végezheti el, azonban a rögzítést kérelmezni bárhol lehet, tehát nem kell elutazni a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezetőhöz. Az adott anyakönyvvezető felveszi a kapcsolatot a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezetővel és megkéri az esemény rögzítését. Ezt persze érdemes időben jelezni, nem a szülést megelőző héten.)


ÉLETTÁRSI KAPCSOLATBAN ÉLŐ KISMAMÁK, KISPAPÁK RÉSZÉRE
TELJES HATÁLYÚ APAI ELISMERŐ NYILATKOZAT
Tájékoztatom azokat a kismamákat, akik élettársi kapcsolatban élnek és gyermeket várnak, hogy ahhoz, hogy a gyermek az édesapa vezetéknevét (bármilyen formában) viselhesse és apaként a gyermek születésénél bejegyzésre kerüljön, szükséges apai elismerő nyilatkozat megtétele, melyet az ország bármely anyakönyvvezetőjénél meg lehet tenni. Az apai elismerő nyilatkozat a gyermek megszületését követően válik teljes hatályúvá.
Fontos tudni, hogy a már megtett apai elismerő nyilatkozat nem visszavonható!
Az apai elismerő megtételéhez szükséges feltételek méhmagzat esetén:
• az apa és az anya együttes jelenléte az anyakönyvvezető előtt,
• mindkét fél nagykorúsága,
• szülők érvényes személyi igazolványa/útlevele/vezetői engedélye,
• szülők személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• terhes kiskönyv,
• szakorvosi igazolás a várandósságról,
• az anya családi állapotának igazolása; elvált/özvegy esetén záradékolt házassági kivonat, jogerős bírói ítélet vagy halotti anyakönyvi kivonat. Amennyiben az anya elvált családi állapotú, csak abban az esetben tehető apai elismerő nyilatkozat, ha a válást kimondó ítélet jogerőre emelkedésének napja és a gyermek születésének napja között eltelt 300 nap. (Családi állapot igazolással kapcsolatban érdemes tájékozódni az anyakönyvezetőnél - a beszerzés szükségességét illetően - az apai elismerő megtétele előtt.)
A kész apai elismerő nyilatkozat egy példányát a kismamának a kórházban le kell adnia, ennek alapján történik meg a gyermek anyakönyvezése.
Az apai elismerő megtételéhez szükséges feltételek megszületett gyermek esetén:
• a gyermek születési anyakönyvi kivonata,
• szülők érvényes személyi igazolványa/útlevele/vezetői engedélye,
• szülők személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• az anya családi állapotának igazolása; elvált/özvegy esetén záradékolt házassági kivonat, jogerős bírói ítélet vagy halotti anyakönyvi kivonat. (Családi állapot igazolással kapcsolatban érdemes tájékozódni az anyakönyvezetőnél - a beszerzés szükségességét illetően - az apai elismerő megtétele előtt.)
Fontos tudni, hogy a megszületett gyermekre tett apai elismerő nyilatkozat megtétele lényegesen több időt vesz igénybe, mint a méhmagzatra tett apai elismerő nyilatkozat. Ennek elkerülése érdekében szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy az élettársi kapcsolatban élő párok még időben, a gyermek megszületése előtt éljenek a lehetőséggel és tegyék meg akkor az apai elismerő nyilatkozatot. 
SZÜLETÉS ANYAKÖNYVEZÉSE – FRISS SZÜLŐK RÉSZÉRE
Az élve születést a születés helye szerinti anyakönyvezető anyakönyvezi, az eseményt nála kell bejelenteni. Intézetben történő születést az intézmény vezetője, intézményen kívüli születés esetén a születésnél közreműködő egészségügyi dolgozó jelenti be.
A bejelentéshez szükséges iratok intézményben történt születésnél:
• szülők érvényes személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele,
• szülők személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• szülők házassági anyakönyvi kivonata (friss anyakönyvi kivonat az EAK miatt nem szükséges),
• apai elismerő nyilatkozat (abban az esetben, ha a gyermek nem házasságban születik).
A bejelentéshez szükséges iratok intézeten kívüli születés esetén:
• a születést a szülők 8 napon belül kötelesek bejelenteni,
• szülők érvényes személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele,
• szülők személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• szülők házassági anyakönyvi kivonata (friss anyakönyvi kivonat az EAK miatt nem szükséges),
• apai elismerő nyilatkozat (abban az esetben, ha a gyermek nem házasságban születik),
• élveszületési lap
• ha a szülésnél szakember közreműködött, akkor a szakember által kiállított anyakönyvezéshez szükséges jegyzőkönyv, valamint egy igazolás kiállítása szükséges a tervezett otthon szülés tényéről,
• ha a szülésnél szakember NEM működött közre, akkor szülész-nőgyógyász orvos által kiállított (a szülés tényét igazoló) szakorvosi igazolás. Az igazolásnak tartalmaznia kell az anya személyazonosságára alkalmas adatokat, a szülés tényét, idejét és a gyermek nemét.



HÁZASULANDÓ PÁROK RÉSZÉRE
A párok házasságkötési szándékukat az ország bármely anyakönyvvezetője előtt bejelenthetik; természetesen ott, ahol házasságukat meg kívánják kötni.
Szeretném felhívni azoknak a pároknak a figyelmét, akik bizonytalanok esküvőjük helyszínét illetően, hogy amennyiben bejelentésüket megtették egy település anyakönyvvezetőjénél, azonban meggondolták magukat, mielőtt egy másik településen újra bejelentkeznének, az első helyszín szerinti anyakönyvvezető felé írásban jelezzék szándékuk változását, és csak ezt követően jelentkezzenek be az újonnan kiválasztott helyszín anyakönyvvezetőjénél.
A bejelentkezéshez szükséges iratok:
• a pár érvényes személyazonosító igazolványa/útlevele,
• a pár személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• a pár születési anyakönyvi kivonata (amennyiben nem szerepelnek az EAK-ban),
• a pár családi állapot igazolása:
o hajadon, nőtlen családi állapot esetén igazolást nem kell bemutatni, annak ellenőrzését az anyakönyvvezető a személyi adat- és lakcímnyilvántartásban ellenőrzi, valamint a párok személyes nyilatkozattétele is szükséges (magánokirat).
o elvált családi állapot esetén, az utolsó megszűnt házasság felbontását vagy érvénytelenné nyilvánítását tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat vagy jogerős bírói ítélet (amennyiben nem szerepel az EAK-ban).
o özvegy családi állapot esetén, a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, holttá nyilvánító vagy a halál tényét megállapító jogerős bírói ítélet, vagy azt tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben nem szerepel az EAK-ban).
A házasságkötés legkorábban a házassági szándék bejelentésétől számított 31. napon köthető meg. A szándékbejelentés egy évig érvényes, ha ezt követően is fennáll a pár szándéka, az eljárást meg kell ismételni.
A 30 napos várakozási idő alól a jegyző különösen indokolt esetben felmentést adhat.
Hivatali munkaidőn és/vagy helyiségen kívül az anyakönyvvezető abban az esetben működhet közre, ha a helyi képviselő testület rendelete alapján meghatározott anyakönyvvezetői közreműködői díj befizetésre kerül.
Ha az egyik vagy mindkét fél külföldi állampolgár:
A bejelentkezéshez szükséges iratok:
o Házassági tanúsítvány – OFFI fordítással
o Családi állapot igazolás (6 hónapnál nem régebbi) – OFFI fordítással
o Születési anyakönyvi kivonat – OFFI fordítással
o Személyazonosításra alkalmas érvényes okmány, valamint lakcímet igazoló okmány.
BEJEGYZETT ÉLETTÁRSI KAPCSOLATOT LÉTESÍTENI KÍVÁNÓK RÉSZÉRE
Fontos kiemelni, hogy a címben szereplő élettársi kapcsolat NEM egyenlő a közjegyző előtt tehető élettársi kapcsolattal. Míg utóbbi a különböző neműek között köthető közjegyző előtt, úgy az előbbi (címben szereplő) élettársi kapcsolat csak az egynemű párok között létesíthető anyakönyvvezető közreműködésével.
Magyarországon bejegyzett élettársi kapcsolatot 2009 óta lehet kötni.
A bejegyzett élettársi kapcsolat létesítéséhez szükséges feltételek és dokumentumok, valamint az eljárás megegyezik a házasságkötési szándék bejelentésénél leírtakkal, azzal a kivétellel, hogy erre az eljárásra nem vonatkozik a 30 napos várakozási idő.
Erre az eljárásra járási hivatalok jogosultak.

HÁZASSÁGI NÉV MEGVÁLTOZTATÁSA
A házasulandók a Polgári Törvénykönyvben felsorolt házassági névviselési formák közül választhatnak és ennek értelmében módosítható a házasság fennállása alatt, vagy annak megszűnését követően.
Házassági névviselési forma módosítása:
A házassági névviselési forma módosítását az ország bármely anyakönyvvezetőjénél lehet kérvényezni. Amennyiben az adott házasság már rögzítésre került az EAK-ban, akkor a módosításra bármely anyakönyvvezető illetékes. Ha még nincs benne az EAK-ban az esemény, akkor a házasságkötés helye szerinti anyakönyvvezető rendelkezik hatáskörrel olyan értelemben, hogy a házasságot előbb rögzítenie kell az EAK-ba, de ezt követően már az ország bármely anyakönyvvezetője illetékessé válik az eljárás lefolytatására.
A módosításhoz szükséges iratok:
• a kérelmező érvényes személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele,
• a kérelmező személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• a házassági névmódosítás illetéke: 3.000.- Ft, melyet illetékbélyeg formájában kell leróni.
A házassági névviselési forma módosítása után az okmányok cseréjéről a kérelmezőnek kell gondoskodnia.
Házassági névváltoztatás:
A házassági névváltoztatás teljesen más eljárás, mint a házassági névviselési forma módosítása.
A házassági névváltoztatás a házasságkötéssel szerzett házassági név korrekcióját jelenti, ez a házassági névviselés formáját NEM érinti.
A (volt) házastársa nevét viselő személy, ha személyazonosság igazolására alkalmas hatósági igazolvánnyal vagy más hivatalos hatósági okmánnyal igazolni tudja, hogy korábban a kért formában viselte házassági nevét kérelmezheti ezt az eljárást. Az eljárás lefolytatására települési anyakönyvvezető nem illetékes, így az anyakönyvvezető a kérelmet felettes szervnek felterjeszti. Az eljárás illetékmentes.


SZÜLETÉSI NÉV MEGVÁLTOZTATÁSA
A születési név az a név, amely az érintettet a születési anyakönyv alapján megilleti. A születési név két részből áll: családi és utónévből. A magyar jog szerint a születési családi név egy- vagy kéttagú lehet (a kéttagú családi nevet kötőjel köti össze). Anyakönyvezni egy vagy két utónevet lehet.
A születési név megváltoztatására irányuló kérelmet az ország bármely anyakönyvvezetőjénél kérelmezni lehet. Azonban a kérelem elbírálásában a települési anyakönyvvezetők nem vesznek részt, az elbírálási folyamatot felettes szerv végzi, mely felé a kérelmet fel kell terjeszteni.
A születési név megváltoztatásának első alkalommal 10.000.- Ft-os illetéke van, melyet illetékbélyeg formájában kell leróni. Amennyiben a kérelmező születési nevét már korábban megváltoztatta, de ismét szeretne ezzel a lehetőséggel élni (5 évente lehetséges), úgy annak illetéke 50.000.- Ft, melyet szintén illetékbélyeg formájában kell leróni.
Nagykorú kérelmező esetén szükséges dokumentumok:
• a kérelmező érvényes személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele,
• a kérelmező személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• kérelmező születési anyakönyvi kivonata, valamint azoknak a személyeknek az anyakönyvi kivonata, akiket a kérelemben foglalt név megváltoztatása érint (születési és házassági anyakönyvi kivonat),
• amennyiben a kérelmező élő személy családi nevének viselését kérelmezi, az érintett személy hozzájárulása szükséges (elhalt személy esetén halotti anyakönyvi kivonat csatolása szükséges).
Kiskorú kérelmező esetén szükséges dokumentumok:
• a fentieken felül a szülői felügyeletet gyakorló szülők együttes személyes jelenléte szükséges a személyazonosításra alkalmas okmányokkal együtt,
• amennyiben a kiskorú személy betöltötte 14. életévét, úgy a gyermek hozzájárulása is szükséges.
A születési névváltoztatást kérelmezők pozitív elbírálás esetén az engedélyező határozat kézhezvételétől jogosultak új nevük viselésére, okmányok cseréjére (erről haladéktalanul gondoskodniuk kell). A változásokat tartalmazó anyakönyvi kivonatot bármely települési anyakönyvezetőnél lehet kérelmezni.

HALÁLESET ANYAKÖNYVEZÉSE
Az anyakönyvezést a hozzátartozó vagy személyesen, vagy temetkezési szolgáltató közbenjárásával (meghatalmazás útján) kezdeményezheti. A haláleset bejelentésekor közölni és igazolni kell azokat az adatokat, melyek az anyakönyvezéshez szükségesek.
Bejelentéshez szükséges iratok:
• halottvizsgálati bizonyítvány,
• az elhunyt személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele,
• az elhunyt személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• az elhunyt születési anyakönyvi kivonata,
• az elhunyt házas családi állapota esetén, házassági kivonata,
• az elhunyt elvált családi állapota esetén, záradékolt házassági anyakönyvi kivonata vagy az erről szóló jogerős bírói ítélet,
• az elhunyt özvegy családi állapota esetén, a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata,
• a bejelentő személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele és személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• amennyiben temetkezési szolgálat meg van bízva, úgy az ezt igazoló meghatalmazás csatolása is szükséges.
Amennyiben a csatolandó szükséges iratok köre nem teljes vagy az adatokban az anyakönyvvezető eltérést tapasztal, úgy a haláleset anyakönyvezését 30 napra elhalaszthatja. (32/2014. (V. 19.) KIM rendelet 29. §)
A bevont személyazonosító igazolványt a hozzátartozó külön kérésére az anyakönyvvezető érvénytelenítés után a haláleset bejelentőjének.


HAZAI ANYAKÖNYVEZÉS
A magyar állampolgár köteles kezdeményezni a külföldön történt születésnek, házasságkötésnek, bejegyzett élettársi kapcsolatnak, válásának valamint halálesetnek a hazai anyakönyvezését.
A hazai anyakönyvezés iránti kérelmet lakóhelytől függetlenül bármely település anyakönyvvezetőjénél és a hazai anyakönyvezést végző hatóságnál is be lehet nyújtani. Külföldön élő magyar állampolgár esetében hivatásos konzuli tisztviselő előtt lehet kérelmezni.
A kérelem és mellékletei továbbításra kerülnek a hazai anyakönyvezést végző hatósághoz. Az eljárás illetékmentes.
Szükséges okiratok:
Születés hazai anyakönyvezése:
• a születés tényét igazoló eredeti idegen nyelvű okirat hiteles magyar nyelvű fordítása,
• a szülők személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele,
• a szülők személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• a szülők házassági anyakönyvi kivonata; ha a gyermek házasságon kívül született, akkor teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat,
• a szülők nyilatkozata a gyermek névviselésére és lakóhelyére vonatkozóan,
• az eljárásra vonatkozó kérelem és nyilvántartásba vételi lap.
Házasságkötés hazai anyakönyvezése:
• a házasság tényét igazoló eredeti idegen nyelvű okirat hiteles magyar nyelvű fordítása,
• a házaspár személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele,
• a házaspár személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• a felek nyilatkozata a házassági névviselésről, ha a házassági anyakönyvi kivonat nem tartalmazza,
• az eljárásra vonatkozó kérelem nyomtatvány kitöltése,
• a férj és a feleség családi állapotának igazolása céljából:
o elvált családi állapot esetén, az utolsó megszűnt házasság felbontását vagy érvénytelenné nyilvánítását tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat vagy jogerős bírói ítélet.
o özvegy családi állapot esetén, a volt házastárs halotti anyakönyvi kivonata, holttá nyilvánító vagy a halál tényét megállapító jogerős bírói ítélet, vagy azt tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat.

 

Válás hazai anyakönyvezése:
• a válás tényét tartalmazó házassági anyakönyvi kivonat és hiteles magyar nyelvű fordítása; a házasság felbontását igazoló eredeti jogerős ítélet és hiteles magyar nyelvű fordítása,
• a felek személyazonosító igazolványa/vezetői engedélye/útlevele,
• a felek személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványa (lakcímkártya),
• 2004. május 1. után EU-tagállamban kimondott válás esetén ún. Brüsszel II. igazolás, (ezt az igazolást a bíróság csak külön kérésre állítja ki) fordíttatni nem szükséges.
• az eljárásra vonatkozó kérelem nyomtatvány kitöltése.

Haláleset hazai anyakönyvezése:
• az elhalálozás tényét igazoló dokumentum, hiteles magyar fordításban,
• az elhunyt személy személyazonosításra alkalmas okmányai eredetiben,
• az elhunyt születési anyakönyvi kivonata,
• az elhunyt családi állapotának igazolására házassági anyakönyvi kivonat, válás esetén a jogerős bírói ítélet, özvegy esetén halotti anyakönyvi kivonat bemutatása,
• az eljárásra vonatkozó kérelem nyomtatvány kitöltése.


HONOSÍTÁSSAL KAPCSOLATOS ÜGYEK
Az állampolgárság megszerzésére irányuló kérelmet és nyilatkozatot, az állampolgárságról lemondó nyilatkozatot, valamint az állampolgársági bizonyítvány kiadása iránti kérelmeket lakóhelytől függetlenül be lehet nyújtani:
• a fővárosi és megyei kormányhivatal ügyfélszolgálati irodájához (kormányablak),
• a fővárosi és megyei kormányhivatal járási (fővárosi kerületi) hivatalához,
• a magyar konzuli tisztviselőhöz,
• és az állampolgársági ügyekben eljáró szervhez.

 

A Gyömrői Polgármesteri Hivatal anyakönyvvezetőinek elérhetőségei:

0629/330-011/124

Szakács Ildikó 30/180-8759
Szilágyi Éva 30/501-5675 
  

Hauser Antal, 2020-11-30 14:30:46

« elz kvetkez »